در آستانهی برگزاری نمایشگاه خودرو لسآنجلس، هیوندای، شاسیبلند لوکس Ioniq 9 را با سه ردیف صندلی و طراحی آیندهنگرانه رونمایی کرد.
خودرو برقی آیونیک ۹، بر اساس طرح مفهومی Seven طراحی و تولید شده است و با بهرهگیری از پلتفرم اختصاصی خودروهای برقی هیوندای (E-GMP)، که زیربنای تمام مدلهای برقی این شرکت از جمله آیونیک ۵، آیونیک ۶ و آیونیک 5N محسوب میشود، ساخته شده است.
آیونیک ۹ به باتری قدرتمند ۱۱۰٫۳ کیلوواتساعتی مجهز خواهد بود که طبق ادعای هیوندای، دامنهی حرکتی خودرو را به بیش از ۳۰۰ مایل (حدود ۴۸۰ کیلومتر) میرساند.
مشخصات فنی هیوندای آیونیک ۹
آیونیک ۹ در دو نسخهی Long Range و Performance عرضه میشود و هرکدام در نمونههای دیفرانسیل عقب یا چهارچرخمحرک دردسترس هستند. نسخهی Long Range RWD حدود ۲۱۴ اسب بخار قدرت و حدود ۳۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید می کند.
تیپ عادی آیونیک ۹
تیپ کالیگرافی آیونیک ۹
نسخهی Long Range AWD دارای موتور ۱۰۰ اسب بخاری (با ۲۵۵ نیوتنمتر گشتاور) در محور جلو و موتور ۲۱۴ اسب بخاری (با ۳۵۰ نیوتنمتر گشتاور) در محور عقب است.
نسخهی Performance AWD از یک جفت موتور ۲۱۴ اسب بخاری (مجموعا حدود ۴۵۰ اسب بخار) در جلو و عقب بهره میبرد. طبق گفتهی هیوندای، تنها Ioniq 5N با بیش از ۶۰۰ اسب بخار از آیونیک ۹ قدرت بیشتری دارد؛ اما باید منتظر عرضهی رسمی باشیم تا اعداد نهایی اسب بخار و گشتاور را ببینیم.
آیونیک ۹ با شارژرهای فوق سریع تسلا سازگاری دارد
آیونیک ۹ با تجهیز به درگاه شارژ سازگار با سیستم شارژ سریع آمریکای شمالی (NACS)، که با سوپرشارژرهای تسلا نیز سازگاری دارد، به بازار عرضه خواهد شد. هیوندای میگوید که آداپتوری را برای شارژ خودرو در ایستگاههای شارژ غیر تسلا در اختیار مشتریان قرار خواهد داد.
سایمون لوزبی، معاون ارشد و رئیس مرکز طراحی هیوندای، میگوید که پلتفرم E-GMP محل قرارگیری درگاه شارژ در آیونیک ۹ را تعیین میکند. خودرو برقی جدید هیوندای به شبکهی شارژ Ionna دسترسی خواهد داشت که توسط هشت خودروساز پشتیبانی میشود و از شارژ دوطرفه پشتیبانی میکند. مالکان آیونیک ۹ با استفاده از تجهیزات شارژ خانگی هیوندای میتوانند در مواقع اضطراری مانند قطع برق، انرژی ذخیره شده در باتری خودرو را به شبکهی برق خانگی انتقال داده و از آن استفاده کنند.
اتاق نشیمن متحرک
از دیگر ویژگیهای برجستهی آیونیک ۹ میتوان به صندلیهای ردیف دوم مجهز به ماساژور و تکیهگاه پا اشاره کرد که در مدل Calligraphy ارائه میشود. این صندلیها قابلیت تنظیم کامل و ایجاد حالت استراحت را دارند و به سرنشینان اجازه میدهند تا در زمان شارژ خودرو، لحظاتی آرامشبخش را تجربه کنند.
امکان چرخش صندلیهای ردیف دوم به سمت ردیف سوم، فضایی دنج و دلنشین همانند یک اتاق نشیمن را در داخل خودرو فراهم میکند که لوزبی آن را «فضایی مبله» توصیف میکند.
طراحان هیوندای یک کنسول مرکزی کشویی را در مدلهایی با صندلیهای کاپیتانی گنجاندهاند که میتواند برای ایجاد فضای عبور به ردیف سوم یا دسترسی توسط سرنشینان ردیف دوم، به جلو و عقب حرکت کند.
یک استریلیزاتور UV-C در داخل داشبورد (برای برخی بازارها) وجود دارد که می توان از آن برای ضدعفونی کردن گوشی یا کیف پول خود استفاده کنید. استریلیزاتور UV-C و کنسول کشویی ویژگیهایی هستند که درحالحاضر در هیوندای سانتافه وجود دارند.
آیونیک ۹ جدید به روزرسانیهای نرمافزاری را از طریق اینترنت و فروشگاه اپلیکیشن جدید دریافت خواهد کرد. از طریق فروشگاه اپلیکیشن، مشتریان می توانند آیونیک ۹ را با مواردی مانند الگوهای نورپردازی خاص و طراحی داشبورد دیجیتال و محتوا و بازیهای مختلف شخصیسازی کنند؛ البته با پرداخت هزینه.
اولابسی بویل، معاون ارشد برنامهریزی محصول و استراتژی حملونقل در هیوندای آمریکای شمالی، میگوید: «ما میخواهیم ویژگیهایی را که مشتریان بهطور مستقیم از ما درخواست کرده و تمایل به پرداخت هزینه برای آنها دارند، توسعه دهیم. هیوندای پیش از اجرای این طرح، تحقیقات گستردهای درمورد نظر مشتریان انجام داده است.»
مقالههای مرتبط
خط تولید فعلی خودروهای برقی هیوندای شامل آیونیک ۵ و ۶ و بهزودی ۹ میشود. این شرکت اعلام کرد که فضا برای خودروهای دیگری مانند آیونیک ۲، ۳، ۷ و ۸ در خط تولید وجود خواهد داشت.
هیوندای هنوز قیمت خودرو جدیدش را اعلام نکرده است، آیونیک ۹ در تاسیسات جدید Metaplant هیوندای در جورجیا ساخته خواهد شد. متاپلنت نتیجهی سرمایهگذاری مشترک LGES و هیوندای است.