پلتفرم «آپارات» در رویدادی که ۲۶ آذر ماه برگزار شد از نسخه جدید سایت و اپلیکیشن خود رونمایی کرد. این نسخه جدید بازطراحی نسخه اولیه پلتفرم آپارات است که ۶ سال قبل عرضه شده بود و حالا آپارات با نسخه جدید قصد دارد فضای تعاملیتر و صمیمانهتری با کاربرانش داشته باشد و امکانات جدیدی را ارائه کند.
یکی از مهمترین تغییرات آپارات اضافه شدن سرویس ویدیوی کوتاه است که مشابه بخش short یوتیوب است و مصطفی احمدی، مدیر اجرایی آپارات، درباره آن این طور توضیح میدهد:
امروز آپارات تمرکزش را روی ویدیوهای کوتاه گذاشته و این سرویس را بهزودی در آپارات خواهیم داشت. همچنین این امکان را برای تولیدکنندگان فراهم کردهایم که بتوانند از سرویس ویدیوی کوتاه هم کسب درآمد کنند.
– مصطفی احمدی، مدیر اجرایی پلتفرم آپارات
به گفته او، این سرویس یک بخش «برای شما» و یک بخش «اکسپلور» دارد که در واقع ویدیوهای ترند روی پلتفرم را شامل میشود.
احمدی در مورد زمان ارائه این سرویس روی اپلیکیشن و سایت آپارات گفت: «طی هفتههای آینده فایل نصب این سرویس برای تولیدکنندگان محتوا ارسال میشود و تا آخر امسال هم یوزرها و بینندگان محتوا میتوانند از این فیچر برای تماشای ویدیوهای کوتاه استفاده کنند.»
نسخه جدید آپارات برای نمایش روی صفحههای نمایش بزرگ مناسبسازی شده است
مدیر اجرایی آپارات در ادامه به تلاش آپارات برای وفق دادن خود با نحوه استفاده کاربران از این پلتفرم گفت: «۱۵ سال پیش وقتی آپارات لانچ میشد دنیای وب دنیای دسکتاپ بود و کاربران با کامپیوترهای خود به آپارات دسترسی داشتند، پس از آن، پیشرفت گوشیهای هوشمند و آمدن اینترنت 4G و 5G کاربران را به سمت استفاده از آپارات روی گوشی موبایل برد و ما هم پلتفرم را برای ارائه روی گوشی آماده کردیم. در حال حاضر اما نوع کاربری به سمت استفاده از Big Screenها مثل تلویزیون رفته و آپارات هم خودش را با این تغییر وفق میدهد.»
در راستای وفق پیدا کردن با نوع استفاده جدید کاربران بوده که مدیر اجرایی آپارات میگوید این پلتفرم نسخه اول Android TV خود را ارائه داد و برای استفاده کاربران از آپارات روی تلویزیون مناسبسازی شد. اکرمی در ادامه از ارائه نسخه دوم این Android TV خبر داد:
امسال نسخه دوم Android TV آپارات ارائه میشود که طراحی آن کاملا تغییر کرده، رابط کاربری با محصول گوشی و دسکتاپ یکپارچه شده، بخش پخش زنده و دستهبندیهای محتوایی اضافه شده و همچنین، امکان جستوجوی صوتی برای کاربران فراهم شده است.
– مصطفی احمدی، مدیر اجرایی پلتفرم آپارات
او در ادامه به قابلیتهای «ریکامندیشن» (محتوای پیشنهادی) و «پرسونالیزیشن» (محتوای شخصیسازیشده) اشاره کرد و گفت:
«در بخش ریکامندیشن، محتواهای مرتبط به کاربر پیشنهاد و نمایش داده میشود و با فیچر پرسونالیزیشن، محتواهایی به کاربر نمایش داده میشود که متناسب با علاقمندیهای او و ویدیوهایی است که پیش از این مشاهده و جستوجو کرده است.»
آپارات به دنبال اراِئه کیفیتی در سطح جهانی است
مدیر اجرایی آپارات در پایان خطاب به تولیدکنندگان محتوا در آپارات که در این مراسم حاضر بودند گفت؛ «تغییرات محسوسی در نسخه جدید آپارات ایجاد شده و امیدواریم بتوانیم به شما تولیدکنندگان محتوا تجربهای در سطح تجربه جهانی ارائه کنیم.»
علی کاظمی، مدیر تیم طراحی محصول آپارات، نیز در ادامه این رویداد درباره پروژه بازطراحی پلتفرم آپارات و نسخه دوم آن گفت:
همانطور که در دنیای فیزیکی برای مثال طراحی خودروها نسبت به سالهای گذشته تغییر کرده، در دنیای دیجیتال هم نیاز به ایجاد تغییر متناسب با نیازها ایت. ما هم در پلتفرممان نیاز به تغییر و ارتقای طراحی را احساس کردیم و آن را انجام دادیم.
او در ادامه با بیان این که با رشد شبکههای اجتماعی ویدیو از یک قالب رسانهای رسمی به قالبی خودمانیتر تبدیل شد و کاربردهای مختلفی پیدا کرد، گفت:
آپارات بهعنوان پلتفرم بهاشتراکگذاری ویدیو برای ارتباط صمیمانهتر و همسوتر با کاربرانش به سمت این تغییرات رفت. خطوط صاف و رسمی و تیز جای خودشان را به طراحی با حس و حال صمیمیتر دادند. نه فقط از لحاظ ظاهری بلکه نوع تعامل آپارات با کاربر هم بازطراحی و در نتیجه صمیمیتر شد.
– علی کاظمی، مدیر تیم طراحی محصول پلتفرم آپارات
تغییرات نسخه آپارات جدید فقط ظاهری نیست
مدیر تیم محصول آپارات معتقد است تغییرات نسخه جدید آپارات نه فقط روی ظاهر بلکه «بر پرفورمنس کلی سایت هم تغییراتی ایجاد کرده است. برای مثال، در نسخه جدید سرعت تماشا و جابهجا شدن بین ویدیوها بالا رفته است.»
کاظمی همچنین به تغییراتی که برای تولیدکنندگان محتوا اعمال شده اشاره کرده و گفت؛ «مسیر بازطراحی فقط به صفحات مربوط به کاربران محدود نمیشود، روی داشبورد مدیریت محتوا هم تغییراتی اعمال شده که تولیدکنندگان محتوا تا چند وقت دیگر نتایج این تغییرات را خواهند دید.»
سبحان محمدیان، سردبیر محتوای آپارات، نیز در این مراسم به انتشار برنامه جدید این پلتفرم به نام «آپاراتکست» اشاره کرد که از سوم دی ماه دوشنبه هر هفته پخش خواهد شد. این برنامه میزبان تولیدکنندگان محتوا خواهد بود تا کاربران قصه زندگی آنها را ببینند و بشنوند.