با وجود استقبال از پرو مکس، مدل‌های پایه آیفون همچنان پرفروش‌ترند


بر اساس داده‌های مؤسسه‌ی تحقیقاتی CIRP، مدل‌های پایه‌ی آیفون اپل در مجموع ۴۲ درصد از فروش گوشی‌های هوشمند این شرکت در سال جاری را به خود اختصاص داده‌اند، اما آیفون پرو مکس جایگاه پرفروش‌ترین مدل به‌صورت تکی را دراختیار دارد.

گزارش CIRP، توزیع جالب فروش را در کل خط تولید آیفون نشان می‌دهد، اما باتوجه‌به استراتژی محصولات رده‌بندی‌شده‌ی اپل، باید داده‌ها را با دقت تفسیر کرد. درواقع این شرکت همزمان چند نسل از مدل‌های پایه‌ی آیفون را با قیمت‌های مختلف می‌فروشد، درحالی‌که فقط یک نسل از مدل‌های پرو و پرو مکس را عرضه می‌کند.

سهم فروش مدل های مختلف گوشی آیفون در سال ۲۰۲۴

CRIP

سهم ۴۲ درصدی مدل پایه‌ی گوشی آیفون درواقع فروش ترکیبی از چندین نسل این محصول را نشان می‌دهد. با نگاه به مدل‌های جداگانه، آیفون پرو مکس ۲۶ درصد از فروش را به خود اختصاص داده است و به‌دنبال آن مدل پرو با سهم ۱۹ درصدی و مدل‌های پلاس با سهم ۱۳ درصدی قرار دارند. عملکرد مدل پلاس آیفون باتوجه‌به اینکه در سال ۲۰۲۲ جایگزین آیفون مینی کوچک‌تر شد قابل‌توجه به‌نظر می‌رسد.

یافته‌های CIRP نشان‌دهنده‌ی تغییر واضح سلیقه‌ی مصرف‌کنندگان به‌سمت نمایشگرهای بزرگ‌تر است. زمانی‌که اپل اولین آیفون پلاس خود یعنی آیفون ۶ پلاس را در سال ۲۰۱۴ معرفی کرد، بسیاری نمی‌دانستند مصرف‌کنندگان، گوشی‌های بزرگ‌تر را می‌پذیرند یا خیر. به‌هر حال، امروزه سهم ترکیبی مدل‌های پلاس و پرو مکس، ۳۹ درصد از فروش گوشی‌های هوشمند اپل را تشکیل می‌دهد.

تحلیل CIRP به تأثیر مالی مدل‌های بزرگ‌تر بر قیمت نهایی و حاشیه‌ی سود اپل از فروش کلی آیفون تأکید دارد. هر دو مدل پلاس و پرو مکس باوجود اینکه اجزای نسبتاً مشابهی دارند، درمقایسه‌با همتایان استاندارد خود گران‌تر هستند که این موضوع به‌طور قابل‌توجهی به افزایش قیمت گوشی اپل و حاشیه‌ی سود ناخالص این محصول کمک می‌کند. توجه داشته باشید که آمار CRIP، فروش آیفون SE را درنظر نمی‌گیرد.