[ad_1]
اپل برای حفظ و تقویت جایگاه خود در بازار رقابتی چین، رویکردی جدید در زمینهی هوش مصنوعی در پیش گرفته است. این شرکت که پیشتر چتبات ChatGPT را در دستگاههای خود ادغام کرده بود، با موانع قانونی در چین مواجه شده است. قوانین چین، ارائهی خدمات هوش مصنوعی مولد به عموم را منوط به دریافت مجوز از دولت میداند. این محدودیتها، اپل را بر آن داشته تا برای ارائهی قابلیتهای مبتنیبر هوش مصنوعی در آیفونهای عرضه شده در این کشور، بهدنبال شرکای محلی باشد.
بنابر گزارش رویترز، اپل مذاکراتی را با دو شرکت بزرگ فناوری چینی، تنسنت و بایتدنس، آغاز کرده است. هدف از این مذاکرات، ادغام مدلهای هوش مصنوعی این شرکتها در آیفونهای مخصوص بازار چین است. تنسنت، توسعهدهندهی مدل هوش مصنوعی «هونیوان» و بایتدنس، خالق مدل «دوبائو» هستند. این دو مدل جایگزین مناسبی برای ChatGPT در بازار چین محسوب میشوند.
مذاکرات اپل درحالی صورت میگیرد که این شرکت با رقابت فزایندهای در بازار گوشیهای هوشمند چین روبهرو است. در سهماههی دوم سال ۲۰۲۳، اپل برای مدتی از فهرست پنج فروشندهی برتر گوشی هوشمند در چین خارج شد، اما در سهماههی سوم، دوباره به این فهرست بازگشت؛ هرچند که همچنان با کاهش ۰٫۳ درصدی فروش سالانه روبهرو است. درهمینحال، هواوی با افزایش ۴۲ درصدی فروش در سهماههی سوم، بهشدت درحال کسب سهم بازار است. سری جدید گوشی هواوی از قابلیتهای مبتنیبر هوش مصنوعی توسعه داده شده توسط خود این شرکت بهره میبرند.
مقالههای مرتبط
بهنظر میرسد که مذاکرات اپل با تنسنت و بایتدنس، هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و مشخص نیست که آیا به نتیجهی قطعی خواهد رسید یا خیر. پیشاز این نیز گزارشهایی مبنیبر مذاکرات اپل با بایدو، غول موتور جستجوی چینی، در زمینهی ادغام هوش مصنوعی این شرکت، منتشر شده بود. هرگونه همکاری با هر سطحی در زمینهی هوش مصنوعی، میتواند برای اپل بسیار حائز اهمیت باشد؛ زیرا این شرکت تلاش میکند تا در برابر رقبای قدرتمند چینی، جایگاه گوشی آیفون را در این بازار بزرگ حفظ کند.
ادغام هوش مصنوعی محلی میتواند به اپل در رقابت با گوشیسازهای چینی کمک کند و در نتیجه، موقعیت غول آمریکایی را در بازار بزرگ و پر رونق چین تقویت کند. این تلاش کوپرتینوییها نشان از اهمیت بازار چین و تلاش این شرکت برای انطباق با الزامات محلی دارد.
[ad_2]